Wednesday, December 23, 2009

Ett önskemål

Är att jag ska börja blogga igen, och okej då jag ska försöka..
jag kanske har lite mera tid nu när jag är student och det finns faktiskt en hel del att skriva om.

Så jag tänkte börja med att berätta att första semestern eller terminen som det då heter på svenska är klar och jag firar jul i stockholm med familjen. Och jag hade en underbar kväll på Eken i stockholm med mina härliga vänner. Tack!! :D

Sen tänkte jag nämna lite om Julens historia och vad den kommer ifrån..

Vad många inte känner till är att Julen är en blandning av olika intressanta ritualer; såsom varför jultomten har röda och vita kläder och varför han kallas st; nicholaus, och det är för att i Finland brukade shamaner och framförallt en speciell shaman (Hold Nickar) vara klädda i röda kläder med vita prickar för att hylla flugsvampen eller Amanita Muscaria som den heter på latin, och den var en helig svamp. Shamanerna brukade vara ute och plocka denna svamp med hjälp av renar och sedan lägga dom i säckar, och sedan klättra in i sin stuga via skorstenen (hålet i taket). Shamanerna och Hold Nickar åt sedan svamparna för att gå in i "The Christ Consciousness" och det är därför han heter St: Nicolas (Nicolaus/ Santa Claus). Renarna brukade även äta svamparna och det är därför Jultomten har "flygande" renar.

Sedan var svampar det första man brukade hänga i granarna som dekoration för att dom brukade växa i närheten av "pine" eller då barrträden.

Svamparna och kottarna i granen representerade att svamparna aktiverar din pineal-gland (tallkotts körteln) som är placerad i mitten av din hjärna och ser ut som en liten kotte, denna körtel aktiveras av svamparna och kan få dig att "resa" mellan olika dimensioner och ansågs av shamanerna att vara ett medel för att bli upplyst (enlighten).

Så nu lagom till jul kan man ju tänka lite extra vad denna konstiga tradition kommer ifrån..

Så God Jul på er! ;)

6 comments:

anna-lill said...

Härligt att du börjat skriva igen! När åker du ner igen, hinner man se ditt lilla nylle innan månne? Kram & goooooood jüüüüül!

Stina said...

Hahahahhaha är detta sant?? eller är jag naiv om jag helt går på det?? Tack själv det va en supermysig kväll.. ja när åker du ner? vill hinna se dig mer! kraam

Sara Persson said...

Det är därför vi inte setts, för du inte bloggat ;-)

Så du menar att tomten är en liten hippie :-)
Härligt!!

PEACE och GOD JUL!!!

KRAMAR

Joakim said...

Hahahaha.. japp! Tomten var en hippe och även renarna.. ;) Titta gärna runt lite hemma efter konstiga svamp-relaterade prydnader eller julkort.. ;)

Jag försvinner från huvfud -schtaden senast den 28:e.. jag rings och hör av mig. :) KRAMAR PÅ ALLA!

Oskar said...

Sitter i Marocko och skrattar för mig själv; UNDERBART!!!!!!!! Grymt kul att träffa dig som alltid!

Kram

anna-lill said...

Va fan har ni haft dejt allihopa utan att säga nåt till mig?? jaja, tack för det era sviiiiiin! :P

Vad hände Jocke, ska man blogga så måste man blogga mer än en gång i månaden... Kom igen, hejja hejja!